De afgelopen jaren is Quick Response Manufacturing, afgekort QRM, aan een flinke opmars bezig binnen de Europese en met name de Nederlandse maakindustrie.

Het succes van QRM zit hem zeker niet alleen in het hogere rendement van een bedrijf.
Erg belangrijk natuurlijk, maar de basis van dit resultaat ligt ergens anders dan Lean, Lean Six Sigma of World Class Manufacturing.
Tijd is binnen QRM de cruciale KPI
Waardoor alle andere KPI’s als kwaliteit, overheadkosten en medewerkerstevredenheid vanzelf worden meegenomen. Doordat de tijd uit de processen gaat, gaan mensen weer samenwerken. Daardoor wordt het leuker om te werken in een bedrijf waar ze in cellen (teams) werken die klantgericht bezig zijn. Mensen maken nu eenmaal het verschil als ze worden uitgedaagd om mee te doen.
Dr. Rajan Suri ontwikkelde de eerste fundamenten van QRM
In de begin jaren negentig, door zijn onderzoek aan de universiteit van Wisconsin-Madison. Hij deed onderzoek naar de theorie van productiesystemen en de mogelijkheden deze systemen te combineren. Vervolgens heeft hij de systemen gecombineerd en in de praktijk getoetst om de theorie te valideren. Inmiddels maken 9 landen deel uit van QRM Institute dat als doel heeft om QRM op een eenduidige wijze in Europa neer te zetten, de opleidingen in het bijzonder.
Het opleidingsprogramma van QRM Institute is de standaard in QRM-opleidingen in Europa. Dr. Rajan is hierbij direct betrokken. Zie QRM institute: www.qrminstitute.org
QRM bestaat uit vier pijlers.
Deze vier pijlers versterken elkaar en zijn volledig nodig om de effecten van QRM volledig te ervaren en te meten. De vier pijlers zijn:
- Tijd denken;
- Werken in teams (cellen);
- Systeemdynamica (flow); en
- Bedrijfs-brede aanpak.
De zeven verspillingen van Lean versus TIJD.
Lean kent de zeven principes van verspillingen die geminimaliseerd dienen te worden. Dit zijn: transport, voorraad, beweging, wachten, defecten, over-processing en overproductie. Al deze verspillingen leide uiteindelijk tot het verlies van één belangrijke parameter: TIJD!
Het geheim? Snelheid in actie
Ik hoor je al denken, maar hoe vind ik dan die TIJD? Waar is deze efficiencyverbetering te vinden om te komen tot een grotere capaciteit aan menskracht? Dit is eigenlijk heel eenvoudig te vinden, onder andere in het:
- Fors verlagen van het onderhandenwerk (OHW) met een maximale capaciteit van 75-85%, om de flow te optimaliseren;
- Cross-functioneel inzetten van mensen door ze cross te trainen;
- Kleine teams, die flexibel inzetbaar zijn en per productgroep (of dienst) bezig zijn;
- Verstorende factoren (een ‘spoedje’) worden sterk gereduceerd, omdat medewerkers bezig kunnen zijn met maar één ding en dat is ‘waarde’ toevoegen.
Zelfsturing en Leiderschap
Hoewel de focus van QRM intern ligt, zijn ook externe partijen zoals freelance technici en leveranciers in de processen betrokken. Hierdoor zijn bijvoorbeeld verbeteringen in levertijd en -betrouwbaarheid gerealiseerd bij klanten.
Wij ‘forecasten’ scherp, waardoor de leverancier bereid is om een basisvoorraad aan te houden. De levertijd is korter en daar profiteert onze klant van.”
Onze focus ligt nu op het maken van mooie dingen voor klanten en het blij maken van de mensen met wie we dat doen. En alleen al voor die doelstellingen is QRM voor mij van grote waarde. Weten wat QRM voor uw organisatie betekent? Neem dan contact op.
Wordt
het daadwerkelijk gebruikt in jouw organisatie en zo ja, wat zijn je
ervaringen?
We horen graag van je wat je ervan vindt !)
Succes,
Rolph Kropp
Illustraties (intro) met dank aan 123RF.com
Laat wat van je horen