Block chain, Big Data, Instant Payments, Industrie 4.0, Robotics, KI, Protective Analytics, Protective Maintenance, Transformation.
De automobielindustrie, toeleverancier, logistieke industrie en financier, iedereen beweegt in toenemende mate in een “VUKA wereld” – Politiek en Markten zijn: Volatile, Uncertain, Complex and Ambivalent.

Zoals altijd is het belangrijk om kansen te herkennen en oplossingen uit te werken. De voorwaarde voor disruptieve oplossingen zijn teamwerk: werknemers en organisaties waarin er voldoende ruimte is om ”disruptief” te zijn, die out-of-the-box denken en nieuwe producten en services ontwikkelen met nieuwe ideeën. Dan is een samenwerking met toeleverketen, universiteiten en startups zeer wenselijk.
Op de weg naar een nieuw “Systeem”.
In de eerste stap van een nieuw automatiseringsproject, product, dienst of IT systeem worden de huidige taken en processen in de afdelingen besproken en meestal ook gedocumenteerd. Voor het coördinerend team, “slim” Inkoop in een vroeg stadium hierbij te betrekken zodat de IST- en Soll Prozesse in een RFP-Document kan worden verzameld met de detailvragen en afdekking van de functionele beschrijving dat voor het nieuwe systeem is vereist. Gelijktijdig worden de KPI’s en/of criteria gefixeerd en met de stakeholders besproken.
Ist- en Soll-posities zijn begrippen die voorkomen bij het proces van interne controle in bedrijven. De Soll-positie is het uitgangspunt, een bepaald geldende norm zoals die zou moeten zijn. De Ist-positie is de wekelijke situatie op het moment van de directe controle (tellen) of indirecte controle (boekhouding).
Request for proposal, afgekort RFP. Een geformaliseerde offerte-aanvraag waarbij de huidige en de gewenste situatie uiteen wordt gezet en de eventuele randvoorwaarden worden aangegeven.
Als het RFP document klaar is het zaak de systeemaanbieders (lees marktaanbieders) te vragen aan de inschrijving (Biedingen) deel te nemen.
Met de verkregen informatie kan gecombineerd nog een meerdaags “Scoping-Workshops” met een shortlist van aanbieders worden georganiseerd. Dit om eventuele innovaties en risico’s in kaart te brengen. Als basis van het finale “Scoping Document” wordt het voorgelegd aan het interne team zodat de stakeholders het systeem in de beste prijs/kwaliteit criterium kunnen beoordelen en van de leverancier kunnen betrekken.
Afhankelijk van de mate van de hoogte van de financiële investeringen is het raadzaam nog extra fasen voor de Implementatie en nazorg door te voeren voor TCO, Cash Management, Financieringen, Planning, Circulair Management, Risico Management.
Kritische succesfactor is dat het nieuwe systeem operationeel met het team wordt uitgerold. Verwachtingen managen is belangrijk omdat de weg tot implementatie vaak hobbelig kan zijn.
Het geeft aan dat we buiten onze eigen muren moeten kijken om de juiste partners te vinden, om samen verder te leren.
Wordt het daadwerkelijk gebruikt in jouw organisatie en zo ja, wat zijn je ervaringen?
We horen graag van je wat je ervan vindt !)
Succes,
Rolph Kropp
Illustraties (intro) met dank aan 123RF.com
Laat wat van je horen