Een van de meest effectieve methoden voor organisaties om fit te worden is Lean Management. Deze managementpraktijk is ontstaan in de fabrieken van het Japanse Toyota. De japanners sleutelden net zo lang aan hun processen tot er geen onsje vet meer te bekennen was. Het Toyota Production System maakte snel opgang.
Overal ter wereld gingen bedrijven aan de slag met de lessen uit Japan. Eerst voornamelijk in de industrie, maar inmiddels ook in de dienstensector en tal van andere sectoren.
Ondernemingen die niet zo lean zijn, verliezen tijd en energie doordat hun processen en systemen niet goed op elkaar aansluiten. Denk aan uren die nooit op de factuur terechtkomen. Of bestellingen die te laat worden afgeleverd omdat één onderdeel werd vergeten.
Wat is Lean Management?
Lean management gaat over het systematisch nastreven van gewenste omstandigheden door op gecoördineerde wijze gebruik te maken van menselijke capaciteiten. Hierbij zijn dus twee dingen essentieel voor toekomstige voorspoed:
- Ontwikkelen van gewenste omstandigheden
- Ontwikkelen van capabele mensen die de gewenste omstandigheden kunnen ontwikkelen
Voor het ontwikkelen van menselijke capaciteiten focust Lean Management op de kleinste bouwsteen van een organisatie: de dialoog tussen een manager met zijn/haar medewerker. Centrale vraag daarbij is hoe je er voor zorgt dat:
- de medewerker initiatief neemt om problemen op te lossen en zijn of haar werk te verbeteren?
- het werk van de medewerker is uitgelijnd om waarde te leveren voor de klant en welvaart voor de organisatie?
Sommige organisaties maken die reis snel, anderen beginnen eraan, struikelen en beginnen opnieuw. Maar makkelijk is het nooit. Het mooie van lean is dat medewerkers met realiteit in aanraking komen door zélf te onderzoeken waarom een proces suboptimaal is. En dat wijkt in veel gevallen af van de ideeën die ze erover hadden.
Waarom Lean Management?
Met Lean Management zijn opmerkelijke resultaten te bereiken. Een snellere omzetgroei dan die van de concurrenten. Betere cashflow en liquiditeit. Beter gebruik van het geïnvesteerde kapitaal waardoor de winstmarges hoger zijn. Hoe bereik je dit soort resultaten?
- Voor de goede resultaten
- Met de goede processen
- Met gemotiveerde medewerkers
- Door goed management
Wat is de Lean visie?
Een klant leveren wat gewenst of nodig is op het moment dat het gewenst of nodig is tegen de laagst mogelijke kosten. Dit is de praktische vertaling van 1×1 flow of single piece flow.
Inkoop op 1
Organisaties in Nederland (en Europa) kunnen juist nu leren van Toyota. Door een lange termijn strategie te omarmen, waarbij de ontwikkeling van product en talent centraal staat. Dát inspireert nieuwe en bestaande medewerkers. Een dergelijke lange termijn strategie betekent dat de organisatie zich inzet om producten en diensten te leveren en ontwikkelen waar de gemeenschap op wacht.
En dat u de wijze waarop u dat doet telkens verbetert, zodat het kostenpeil omlaag gaat (en de marge ook bij toenemende concurrentie op niveau blijft). Het Inkoop beleid, of beter gezegd de Inkoopstrategie, is er dan op gericht om productie en procesverbetering duurzaam te ondersteunen.
Om dat te realiseren, is het nuttig om het Inkoop proces zelf te zien als een beheersbaar en verbeterbaar productieproces. Een productieproces dat gericht is op het leveren van de juiste producten en hoeveelheid talent in de jaren die komen.
Dat betekent dat u -met de lean bril op- het Inkoop proces kunt herontwerpen. En daarmee zet u Inkoop strategisch op 1. In de directiekamer, bij het management, bij de medewerkers, in en om de organisatie.
De 5 tips voor praktische invulling van Lean:
1. Maak de waarde-stromen in de organisatie inzichtelijk en haal de verspilling uit het proces.
Veel voorkomende verspillingen zijn: overproductie (grote batches), onnodige voorraden en wachten. Non-stop processen onder de loep nemen en onderzoeken wat in het proces direct waarde toevoegt, wat indirect waarde toevoegt en wat geen waarde toevoegt.
2. Definieer waarde vanuit het perspectief van de klant.
In dit tijdperk kan bijna elk product worden gebouwd. De vraag is: Moet dit product worden gebouwd? Is er een duurzame business en is de klant bereidt dit product of services te kopen.
3.Van push naar pull.
Ga pas produceren als er vraag is. Het aanbod scherp afstemmen op de vraag en de doorlooptijd verkorten.
4. Creëer flow waar mogelijk.
Zorg dat je de waarde toevoegende stappen zo snel mogelijk achter elkaar uitvoert.
5. Streef naar perfectie en continue verbetering.
Kleine batches of single-piece flow zijn superieur omdat fouten eerder worden ontdekt en minder rework behoeft te worden uitgevoerd. Weet wie de klant is! Als we de klant niet kennen, weten we niet wat kwaliteit is.
Inspiratie om Lean oplossingen te creëren
Om deze manier van denken en doen gericht op verbetering; aanpassing en innovatie in uw organisatie te introduceren is er niet één methode van lean management. Sinds de term lean in 1990 het licht zag, zijn er tal van managementmethoden ontstaan die zich baseren op de principes van het Toyota Production System, de oerbron van van lean.
Grote interesse in Lean bijvoorbeeld
- Six Sigma, ontworpen door Motorola, maar voor bekend bij GE.
- Lean Manufacturing and the Toyota Production System
- Toyota Kata Handboek: de verbeter kata en de coaching kata, Mike Rother’s
- The Lean Startup beweging, Eric Ries
- Nyenrode Business Universiteit, LEArN center
- Lean management institute NL
Opname. Goed bekeken.
Mijn vraag aan jou…
Heb jij lean omarmd? Wat was jouw eyeopener? Zo specifiek mogelijk…
…Jouw ideeën, tips en ondersteuning voor degenen die blij zijn met de grote interesse in lean…
Deel jouw gedachten hieronder in het commentaarveld, zodat we van elkaar kunnen leren.
Op jouw goede nieuws, Rolph
Illustraties met dank aan 123RF.com
PS. En…DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier links te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Laat wat van je horen