Heb je wel eens meegemaakt dat door slecht contractmanagement de verkeerde leveranciers zijn geselecteerd of dat de afspraken niet juist op papier zijn gezet.
Lees vandaag nog mijn artikel, waarin al enkele tips te vinden zijn om dit te voorkomen. Zorg voor een gestroomlijnd contractproces die voor alle partijen duidelijk is.
Steeds vaker verschijnt er in ons inkoop vakgebied aandacht voor contractmanagement en daarmee mag Inkoop de leveranciersselectie faciliteren en helpen met het opstellen van het contract. Welke Inkoopprikkels in leveranciersmanagement zijn nu keten effectief?
Bij een laag niveau zie je het volgende ontstaan?
1. Communicatiegericht: De klanten plaatsen orders en wij doen ons best om hun behoefte te forecasten.
2. Coördinatiegericht: De verschillende partijen kennen elkaars vraag en behoefte, en zijn op de hoogte van de actuele voorraadposities door betere informatie-uitwisseling en integratie ICT, maar partijen blijven autonoom opereren.
Is er wellicht al een hoger niveau?
3. Tactisch, Zelfde als type 2, maar in dit geval zijn de bedrijfsprocessen ook in hoge mate geïntegreerd.
4. Strategisch: Zelfde als type 3, maar in dit geval betrekken de diverse partners elkaar bij strategische, tactische en operationele beslissingen. Strategisch samenwerking kan alleen maar met een klein aantal strategische ketenpartners.
Hoe optimaal is de integratie van de informatiesystemen?
- Waar wordt het geld verdiend? Order- to cash, Wat voegt waarde toe?
- Waar verdwijnt het geld weer?
- Zie je de leverancier als de volgende proces-box of je ketensamenwerking? Dialoog tussen mensen (feedback)
- Weet je de leveranciers waardeketen (volume/mix) capaciteit? ROI? Productivity? Efficiency?
Keuze aan de inkoper
Volgens mij zijn er twee keuzes. De inkoper kan kiezen voor de comfortzone. Dan zullen anderen in de organisatie de leveranciers aansturen. Voor veel organisaties is dit de enige keuze. De tweede keuze is verandering, doorbutsen, lef tonen en doorzetten tot succes.
Maar voordat ik dit verder uitleg, laat ik je deze video tonen (dit inspireert dit bericht).
Bron: You-Tube; Incredible 41 shot rally – Men’s Singles Table Tennis | Unmissable Moments.
Je moet in de game blijven om het spel te winnen. Omdat deze waarheid datgene is die we het meest vaak missen.
Talentvol R-professional of I-professional
Weggeman geeft in zijn standaardwerk een algemene verklaring waarom professionals zelden openstaan voor innovaties in eigen werk. Hij onderscheidt r-professionals en i-professionals. De r-professionals zijn dominante routinematige werkende professionals en de i-professionals zijn dominante innoverende kenniswerkers.
De r-professionals verbeteren door bestaande normen, records en standaardpraktijken te overtreffen, ze zijn efficiënt, analytisch en geconcentreerd, ontwikkelen patronen en herkennen patronen gemakkelijk. De i-professional vernieuwt, maakt radicaal nieuwe informatie, is flexibel en creatief en doorbreekt juist patronen.
In mijn eigen ervaring ontmoet ik vaak uitstekende r-professionals, door mensen gewoon op hun verbondenheid met hun toekomst te wijzen, kun je ze helpen om verleidingen te weerstaan en verder vooruit te kijken.
Bron: Weggeman M., Leidinggeven aan professionals? Niet doen! Over kenniswerkers, vakmanschap en innovatie, Schiedam: Scriptum, juni 2007.
Bijzondere overeenkomsten: een grote stap richting samenwerking en collectiviteit
Gelukkig zijn er alternatieven; er zijn drie specifieke benaderingen die heel effectief kunnen zijn:
- Ten eerste: Het vastleggen van prestatie-indicatoren dat bijdraagt aan continuïteit van leveranciers en ketenpartners (cocreatie).
- Ten tweede: Wordt er gewerkt aan beloningen in plaats van strafkortingen in leveranciers-management, want dan is de financiële prikkel verkeerd en roept een strafkorting onmiddellijk weerstanden op. Om zo’n missie financieel te ondersteunen, is toepassing van het shared-savingsprincipe noodzakelijk.
- Ten derde: Gebruik je in de jaarlijkse contractafspraken (volume) een innovatietarief ter bekostiging van de invoering van innovaties. In de praktijk bedraagt dit tarief een paar procent van je jaarvolume en hangt af van de innovatieagenda die je met jouw leverancier hebt afgesproken.
Aan elke verandering in bekostiging gaan kleinschalige innovaties vooraf. Want bij alle innovaties is the devil in the detail, ook bij financiële innovaties.
Succes,
Rolph Kropp
Illustraties met dank aan 123RF.com
Laat wat van je horen